Invoke ESEF

Az Invoke és a két cég együttműködésének bemutatása

 

A 2001-ben alapított Invoke a pénzügyi, adóügyi és szabályozási információk feldolgozására fejleszt megoldásokat, székhelye Párizsban, Franciaországban található. Az Invoke a vezető európai szoftvergyártók közül is kiemelkedik egyedülálló szoftvertermékeinek köszönhetően. Ezek a legfrissebb technológiákat használják fel a pénzügyi információk olvasásához, szerkesztéséhez, több felhasználó együttműködésével történő előállításához, validálásához és elemzéséhez, különös tekintettel az XBRL és az ún. inline XBRL (iXBRL) formátumokra.

 

2019 óta az Invoke egy kifejezetten az új elektronikus beszámolási formátumhoz (ESEF) kifejlesztett megoldást kínál, amely a 2020-as beszámolótól kezdve válik kötelezővé, és a megoldás várhatóan jelentős piaci részesedést fog elérni az összevont (konszolidált) beszámolójukat készítő nyilvános társaságok IFRS szerinti pénzügyi adatainak kommunikációjában.

 

Az Invoke ESEF megoldásának magyarországi elterjesztése érdekében a két cég együttműködésre lépett: a Ramasoft Adatszolgáltató és Informatikai Zrt. végzi az Invoke ESEF megoldásának forgalmazását Magyarországon, valamint magyar nyelvű bevezetési (oktatás, tanácsadás, paraméterezés) és támogatási (help desk) szolgáltatásokat nyújt hozzá.

 

Az Invoke ESEF megoldása

 

Az ESEF előírásai 2021-től az éves beszámoló iXBRL formátumban történő közzétételét követelik meg a jelenlegi, jellemzően PDF formátumú jelentések helyett.

 

Az ESEF-projekt sikeres megvalósításához különféle készségek ötvözésére van szükség:

 

- Az IFRS pénzügyi kimutatások ellenőrzésére;

- az XBRL szabvány megértésére a kiterjesztett taxonómia elkészítése érdekében;

- A webes formátumú dokumentumok készítésére;

- A végleges dokumentum megszokott formai kialakításának biztosítására.

 

Annak érdekében, hogy egy olyan szoftvermegoldást hozzanak létre, ami lehetővé teszi ezen szakemberek számára a dokumentum elkészítését, úgy döntöttek, hogy egy felhőalapú megoldást fejlesztenek ki. Ez megkönnyíti azt, hogy az eszközhöz a vállalat mind a belső (a kontrolling és kommunikációs csapat tagjai), mind pedig a külső (könyvvizsgáló, XBRL-szakértő) felhasználók számára hozzáférést biztosítson, természetesen az olvasási / írási funkciókat elkülönítő felhasználói jogosultságok és magas szintű IT biztonsági követelményeknek történő megfelelés mellett.

 

A közelgő ESEF jelentési kötelezettség jelentősen átalakítja a tőzsdén jegyzett vállalatok jelenlegi pénzügyi beszámolási előállítási folyamatát. Jelenleg a folyamat jellemzően egymásra épülő lépésekből áll, és a PDF-fájl közzétételére irányul egy jól begyakorolt, különféle lépésekből álló munkarendet követve:

 

• A pénzügyi kimutatások elkészítése a konszolidációs rendszerben.

• A magyarázó dokumentum elkészítése a táblázatok és a szöveg tartalmának összeállításával.

 

Az ESEF szerinti jelentéskészítéshez a folyamatot három további lépéssel kell bővíteni:

 

• A dokumentum elkészítése webes formátumban (xHTML formátum).

• A társaság kiterjesztő taxonómiájának modellezése.

• A dokumentumban található pénzügyi adatok „felcímkézése” a vállalat kiterjesztő taxonómiája alapján.

 

Az Invoke olyan megoldást javasol, amely képes kezelni ezeket az új követelményeket.

 

A javasolt megoldás emellett alkalmazkodni tud az összes olyan munkafolyamathoz, amelyet az ügyfelek ki szeretnének alakítani, így a társaság a szabadon választhatja meg a munkavégzés sorrendjét. Kiindulhat akár a kész, összeállított PDF fájlból is, aminek „csak” a felcímkézését szeretné, de összeállíthatja a végső jelentést az egyes táblázatos (excel) és szöveges (word) adatforrásokból is.

 

A folyamat áttekintése

 

Az Invoke által javasolt megoldás ötvözni tudja az IFRS és az XBRL szakértelmet a fent említett összes funkció megvalósítása érdekében: